SOŠ a SOU Vocelova Hradec Králové byla ve výzvě Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost vybrána k realizaci projektu v oblasti Zvyšování kvality ve vzdělávání nazvaného SONDA, který jespolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR.
Zahájení projektubylo v říjnu roku 2009 a ukončen bude v lednu 2012.
Projekt podporuje rozvoj středoškolského odborného vzdělávání a vytváření moderních forem výuky, které zvýší motivaci žáků ke vzdělávání a které umožní absolventům získat znalosti, dovednosti akvalifikaci pro jejich budoucí zaměstnání nebo následné vyšší vzdělávání.V rámci projektu bude analyzován stávající školní vzdělávací program ( ŠVP) v 6 modulech. Tyto moduly budou následně inovovány implementací nových metod výuky. Bude provedena evaluace dopadů těchto inovací na cílové skupiny (žáci a pracovníci SOŠ a SOU, žáci 8. a9. tříd ZŠ ) a nové metody výuky budou zapracovány do ŠVP. Současně bude rozvíjena spolupráce se ZŠ a VOŠ v regionu za účelem návaznosti nových forem výuky v rámci vzdělávacího systému.
Cíle projektu :
Hlavním cílem projektu je rozvoj odborného vzdělávání zaváděním moderních vyučovacích metod formou modulových vzdělávacích programů s důrazem na mezipředmětové vazby a návaznost na základní a vysokoškolské znalosti a dovednosti pro zvýšení možností k umístění na trhu práce, ke zlepšení odborných znalostí cizích jazyků a využití ICT ve výucei praxi.
Vytvoření 6-timodulů projektu podle studijních oborů :
· Modul 1 – Matematika
· Modul 2 – Doprava
· Modul 3 – Cizí jazyky
· Modul 4 – Mechanik instalatérských aelektrotechnických zařízení budov (MIEZB)
· Modul 5 – Diagnostika
· Modul 6 – Stavba
Díky inovacím ve výuce v rámci 6-timezipředmětových modulů bude podpořena motivace žáků pro studium technických oborů, které zažívají v naší zemi v současné době útlum zájmu a napomohou k tomu, aby v průběhu studia ze školy neodcházeli.K tomu by měla přispět také praktická výuka s moderními zařízeními,které zajistí žákům na trhu žádanější vzdělávání a certifikace a větší šanci nau místění v prestižních firmách, případné zvládnutí přijímacích zkoušek na VŠ. V průběhu výuky bylo zjištěno, že žáci nejsou v současné době schopni aplikovat základní znalosti matematiky do předmětů praktických a chybí schopnost vnímat mezioborové snahy. Cílem Národního plánu cizích jazyků je vytvořit odpovídající podmínky pro zvýšení jazykových znalostí a jazykových kompetencí obyvatelstva České republiky, aby občané dovedli porozumět a komunikovat v cizích jazycích, což pro profese žáků žadatele znamená ovládat také technickou a obchodní angličtinu.V souvislosti s vývojem techniky a rozvojem ICT ve všech směrech vzniká velká potřeba urychleně reagovat na trend vývoje a již v počátečním vzdělávání naučit žáky využívat IT jak ve výuce a v praktickém výcviku, tak i pro domácí studium (e-learning ).
Ing. Jan Vencl
vedoucí projektu SONDA