Naše škola organizovala ve šk. roce 2023/24 pro vybrané žáky 3. a 4. ročníků učebních autooborů praxi také u zahraničních firem, konkrétně ve španělské Córdobě. Praxe je součástí povinné praxe našich žáků v rámci příslušného ŠVP.
Stáž probíhala 14 dní, od 22. 10. do 4. 11. 2023 a účastnilo se jí celkem 12 žáků se zájmem o obor a schopností domluvit se anglicky. Zastoupeny byly jak učební obory Mechanik opravář motorových vozidel (23-68-H/01) a Karosář (23-55-H/02), tak maturitní obory Autotronik (39-41-L/01) a Dopravní prostředky (23-45-M/01). Prostředky na tuto cennou zkušenost jsme získali z projektu Erasmus+.
Ubytování bylo zajištěno na hostelu se snídaní a večeře byla podávána v místní restauraci. Žáky doprovázel pedagog z naší školy, který spolupracoval se španělskou partnerskou organizací Training Europe.
Hlavním cílem projektu bylo zlepšení odborné úrovně žáků, získání většího přehledu a chápání technických souvislostí v oboru, poznání spojené s výkonem odborných technických prací a ověření si znalostí a dovedností při realizaci samostatného odborného projektu a při prezentaci jeho výsledků.
Komunikačním a výukovým jazykem v projektu „Stáže našich žáků v automobilových podnicích ve Španělsku“ byla angličtina. Došlo k posílení jak receptivních, tak produktivních řečových dovedností nejen v běžném životě, ale také v odborné terminologii. Realizací praxí v zahraničí žáci získali přehled o způsobu práce v oboru v zahraniční firmě a zvýšili svou konkurenceschopnost jakožto absolventů na evropském pracovním trhu. Dalším cílem projektu bylo pozvednout informovanost žáků o pracovním uplatnění v zemích EU obecně a zajistit šíření těchto informací.
Žáci se seznámili během komentované prohlídky s historickou Córdobou, starou židovskou čtvrtí Judería, jednou z největších sakrálních staveb Mezquitou, Římským mostem a dalšími pamětihodnostmi. O víkendu pro nás byl zorganizován výlet do vnitrozemského města Rondy, kde žáci obdivovali například býčí arénu Plaza de Toros z 18. století nebo ikonický kamenný most Puente Nuevo klenoucí se nad nejvyšším bodem rokle a z kterého je neuvěřitelný výhled na okolní kopcovitou krajinu. Krásným zážitkem pro nás byla také návštěva u moře ve městě Malága.
Zpracovala: Ing. Zuzana Balková
A jak popisují své zkušenosti naši žáci a jaké všechny činnosti si mohli vyzkoušet?
Jmenuji se Jan Buben a pracuji v autorizovaném servisu Citroen, který se nachází na okraji Córdoby. Každé ráno dojíždím autobusem neboť je to ve vzdálenosti 6 kilometru od hostelu. Poté co se dostavím na pracoviště, jdu se převléknout a začínám pracovat podle toho co mechanik zadá.
Jmenuji se Jakub Stuchlík a pracuji v servisu Talleres Chicomotor v Córdobě. Jsme tu na 14 dnů v rámci praxe karosáře. Hned prvni den mi bylo dáno auto na opravu, kde jsem musel nejprve celý předek odstrojit a zjistit škody auta. Některé casti vozu šly špatně sundat z důvodu ohnutých plechů. Poté co se všechno sundalo, tak jsem mohl postupně zacit rovnat věci na autě. Musel jsem demontovat i celou chladičovou stěnu, protože byla také poškozená a abych to mohl rovnat. Rovnal jsem výztuhu a poté jsem musel rovnat držák světla. Musel jsem bohužel i rovnat blatnik, protoze se celý hnul, ale nebyl to nějak velký problem. Poté co jsme vyme vyrovnal, tak jsem začal vracet všechny dily zpět. Některé dily se musely objednat nové a některé se pouzily staré z duvodu, že pán do auta nechtěl davat moc peněz. Auto jsme ustrojili celé a zakaznik si ho spokojený odvezl. Dále jsem menil na autě olej a všechny filtry.
Mé jméno je Daniel Doležel. Byl jsem vybrán, společně s ostatními úspěšnými žáky, na pracovní stáž do španělského města Cordoba. Náplň této stáže se skládá ze dvou týdnů práce v servisech. Já byl přidělen do servisu vozů Citröen/DS a Peugeot. Každý všední den se zapojím do práce společně s automechaniky a plníme úkoly, které nám předávají přijímací technici. Byl jsem přidělen k mechanikovi, který mě ihned zaučil a ukázal, kde najdu veškeré potřebné nářadí a přípravky pro opravu vozidel. Díky předchozí práci v jiných autoservisech mi nedělalo problém zapojit se do práce a obsluhovat například zouvačku pneumatik nebo vyvažovačku. Již první den praxe jsem přezouval kola. Následovala běžná údržba a dolití provozních kapalin, jako třeba motorový olej, chladící kapalina a kontrola množství brzdové kapaliny. Poté jsem se dostal k zajímavější práci, což byla výměna rozvodového řemene. Při této práci se dbá na přesnost a spolehlivost. Po demontáži kola a podběhu je potřeba správně nastavit motor a řádně jej odstrojit, aby byl dobrý přístup k vačkové hřídeli a ozubeným kolům s řemenem. Po nastavení motoru do výchozí pozice se aretačními přípravky zablokuje pohyb ozubených kol a řemenice. Následuje sundání řemene, který pohání alternátor a vodní čerpadlo. Na horní části motoru se demontuje sací potrubí, zapalovací cívky a kryt ventilů. Před vyjmutím rozvodového řemene je nutné povolit napínací kladku, která udržuje řemen napnutý. Po aretaci vačkové hřídele se může vytáhnout starý rozvodový řemen a nainstalovat nový. Je nutné dodržet správné napnutí řemene a usazení na ozubených kolech. Poté se opět nastaví napínací kladka a namontuje kryt kladky. Po nastavení a odblokování hřídele se motor pomocí klíče protočí, takzvaně na nečisto, aby se předešlo nechtěnému poškození nebo zničení motoru při nastartování. Všechno jsme s kolegou správně namontovali a nastavili a motor běží jako nový. Pak jsme jen nasadili řemenici a řemen pro pohon příslušenství a rozvody byly hotové. Montáž krytu a potrubí byla už jen drobnost. Výměna rozvodů byla zatím moje nejčastěji činnost, ale dostal jsme se samozřejmě i k běžné výměně oleje nebo brzd. Kolegové jsou tu přátelští a i když neumí perfektně anglicky, tak se vždy nějak domluvíme. Můžu říct, že to je výborná zkušenost se zahraničními autoservisy a mechaniky.