INFORMACE O SCHVÁLENÉM PROJEKTU:
Metodika názorné výuky elektrotechniky a elektroniky
v autooborech s využitím PC
Pilotní projekt
C – Implementace výukového softwaru na středních školách
SOŠ a SOU Vocelova 1338, Hradec Králové, Vocelova 1338, Hradec Králové
Telefon: 495212861
E-mail: sekretariat@sosasou-vocelova.cz
Realizované projekty v minulých letech:
Anotace projektu:
Cílem projektu je zavedení systému názorné výuky elektrotechniky a souvisejících předmětů v autooborech s využitím adekvátní výpočetní techniky. Sestavení výukových metodik a jejich posloupností gradujících podle náročnosti v návaznosti na tématické plány, pro různé formy výuky s využitím PC-pro automobilové a příbuzné obory. Využití počítačových učeben a prezentační techniky v jednotlivých třídách. Data i výukové metodiky budou zpracovány v takovém formátu, specifikaci, struktuře, obsahu a katalogizaci, aby mohly být začleněny do školského vzdělávacího portálu. Takto budou k dispozici všem pedagogům a školám v celé České republice. Navržený systém je zabezpečen vytvořením metodických šablon pro každé měření, vyrobenými přípravky a měřící technikou aplikující moderní výpočetní techniku a softwarem.
Přiznaná dotace: 396627,- Kč
© Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy České republiky 2003
Úvod
Úvodní informace ke zveřejněnému Pilotnímu projektu
Na naší škole byl v průběhu roku 2004 zpracován a realizován v rámci programu Implementace výpočetní techniky do výuky Pilotní projekt s názvem
„Metodika názorné výuky elektrotechniky a elektroniky v autooborech s využitím PC“
jako doporučený výukový systém s využitím výpočetní techniky
Stručný popis původního stavu
Elektrotechnická laboratoř v naší škole byla vybavena dvěma počítači s externím osciloskopickým doplňkem a standardní měřící technikou. Laboratoř byla navržena pro 10 žáků (pracují ve dvojicích, t.j. 5 pracovišť). V rámci laboratorních cvičení předepsaných podle osnov byly vypracovány a používány některé šablony protokolů a přípravky pro konkrétní měření a vyhodnocování výsledků.
Stav po realizaci
Nyní je laboratoř vybavena pěti počítači s odpovídajícím softwarem, osciloskopickými doplňky, scannerem, tiskárnou, souborem specielních měřicích přípravků a programů s příslušnými nově vytvořenými šablonami laboratorních protokolů. Všechny počítače jsou propojeny mezi sebou a do sítě školy.
Všech pět pracovišť je vybaveno sadou přípravků pro názornou výuku a měření v základech elektrotechniky, elektroniky a digitální techniky. Univerzálnost přípravků umožnila minimalizovat jejich počet. Specielní jednoúčelové přípravky vhodně doplňují výuku, ukazují názornost systémů a umožňují měření .
Dále je vyučující vybaven notebookem a dataprojektorem, což umožňuje kvalitní přípravu na hodinu a spoří čas při výkladu. Současně může vyučující prezentovat aktuální technické novinky a výukové programy výrobců automobilů. To je předpokladem efektivní a názorné výuky.
Notebook umožňuje žákům využívat speciální programy pro diagnostiku automobilů, jako jsou VAG COM (Automobilní diagnostika), HD 25 (Automobilní diagnostika – jednokanálový osciloskop + simulace pro školy), HD 26 PCB (doplněk k HD 25 – tlaková sonda pro měření na vozidlech).
Software umožňuje žákům:
– zpracování měřicích protokolů z laboratorních cvičení formou tabulek a grafů s využitím programu Excel, čímž se žáci procvičují ve využívání výpočetní techniky v praxi. Síťové propojení počítačů v laboratoři s učebnami pro výuku výpočetní techniky dovoluje pozdější dopracování dokumentace.
– vypracování ročníkových prací v návaznosti na tématické plány, kde využívají software na úpravu obrazové a foto dokumentace (Corel),
– vypracování kompletní dokumentace k měřicím přípravkům od návrhu el. schématu (ProfiCAD, sPlan) a ověření funkčnosti schématu (ProfilabExpert) až po návrh plošných spojů (sPrint-Layout). K tomu využívá pomůcky nejmodernější techniky jako scanner, dataprojektor apod.
Laboratorní cvičení jsou podložena souborem dnes již téměř sedmdesáti šablon měřicích protokolů, které vesměs obsahují podrobný pracovní postup, způsob zpracování a vyhodnocení výsledků. Navazují na tématické plány elektrotechnických předmětů podle ročníků ve všech oborech.
Systém bude možno dále rozšiřovat a v návaznosti na vývoj techniky modernizovat dalšími přípravky a šablonami.
Výsledky
Podařilo se provázat teorii s praktickým měřením a s odborným výcvikem. Přípravky, hardwarové a softwarové vybavení a šablony protokolů výrazně zrychlily a zefektivnily průběh laboratorních cvičení. Šablony protokolů částečně nahrazují učebnici, obsahují pracovní postup i metodu zpracování výsledků.
Teoretická výuka s využitím výpočetní techniky je zajímavější a aktuálnější.
Pro ostatní školy
Na dalších stránkách je uveden seznam šablon protokolů laboratorních cvičení a seznam doporučeného vybavení jedné laboratoře. Jednotlivé šablony jsou po dohodě k dispozici zájemcům z ostatních škol.
Vybavení
SOŠ a SOU Vocelova, Hradec Králové | |||
Doporučené vybavení 1 laboratoře pro výuku autoelektroniky | |||
pro 5 pracovišť = 10 žáků, podle pilotního projektu | |||
Metodika názorné výuky elektrotechniky a elektroniky v autooborech s využitím PC | |||
Název | ks | komentář, zdůvodnění | |
Hardware | |||
Počítačová sestava | 5 | věž, monitor, klávesnice, myš | |
Laserová tiskárna USB | 1 | 1 ks pro laboratoř | |
Scanner | 1 | 1 ks pro laboratoř | |
Notebook | 1 | pro měření na vozidlech, výuku v učebně | |
Dataprojektor | 1 | názorná výuka | |
Měřicí přístroje | |||
Doplněk PC – Digit. osciloskop PCS 500 | 5 | ||
Nf milivoltmetr | 1 | ||
Generátor funkcí (doplněk PC – PCG 10) | 5 | ||
Digit. multimetry | 10 | ||
Analogové multimetry | 5 | ||
Wheatstoneův můstek | 1 | ||
Univerzální stavebnice číslic. techniky | po 5 | bezzákmitová tlačítka, zobrazovací a univerzální moduly | |
Speciální přípravky | po 1 | podle jednotl. cvičení | |
Stabilizovaný regulovatelný ss zdroj | 5 | 2 x 30 V, 1,2 A | |
Multiskop PMS100 | 1 | automobilní diagn. přístroj | |
Software | |||
MS Windows XP | |||
MS Office XP | Word, Excel, Presentace, Pošta | ||
AVG 7 | Antivir | ||
SW-01 S print-Layout 4.0 | 5 | Návrh plošných spojů | |
SW-02 S plan | 5 | Kreslení el. schémat | |
SW-08 Profilab expert | 5 | Simulace funkce obvodů ve schématu | |
VAG COM | 1 | Automobilní diagnostika (předepsaná) | |
HD 25 | 1 | Automobilní diagnostika – jednokanálový osciloskop + simulace pro školy | |
HD 26 PCB | 1 | doplněk k HD 25 pro měření na vozidlech | |
Corel 11CZ | Grafika, zprac. obrázků | ||
PROFI CAD | kreslení schémat |
Možná je jiná verze softwaru, umožňující kreslení schémat, plošných spojů a simulaci funkce obvodů a měření(např. EAGLE, Formica, OrCAD, LSD2000, Electronics Workbench,…)
Aktualizováno: 3.12.2004
Autor: Administrator
Laborky
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Vocelova, Hradec Králové | |||||||||
Seznam laboratorních cvičení a jejich využití | |||||||||
Využití v ročníku | Speciální přípravek | ||||||||
č. | Název | konc. | Vel. kB | 1 | 2 | 3 | 4 | ||
1. | Astabilní klopný obvod | .doc | 59 | x | x | ||||
2. | Cejchování ampérmetru | .doc | 52 | x | |||||
3. | Cejchování voltmetru | .doc | 51 | x | |||||
4. | Generátor obdélníkových kmitů | .doc | 40 | x | x | ||||
5. | Generátor obdélníkových kmitů | .xls | 20 | x | – | ||||
6. | Logický obvod NAND jako hradlo | .doc | 71 | x | x | x | |||
7. | Měření izolačního odporu | .doc | 186 | x | |||||
8. | Měření izolačního odporu | .xls | 17 | x | |||||
9. | Měření na alternátoru | .doc | 47 | x | x | ||||
10. | Měření na alternátoru | .xls | 27 | x | – | ||||
11. | Měření na automobilovém relé | .doc | 55 | x | x | ||||
12. | Měření na dynamu | .doc | 46 | x | x | ||||
13. | Měření na dynamu | .xls | 32 | x | – | ||||
14. | Měření na fotorezistoru | .doc | 58 | x | x | ||||
15. | Měření na fotorezistoru | .xls | 33 | x | – | ||||
16. | Měření na jednofázovém transformátoru | .doc | 119 | x | |||||
17. | Měření na komutátorovém motoru | .doc | 50 | x | x | ||||
18. | Měření na komutátorovém motoru | .xls | 16 | x | x | ||||
19. | Měření na rotačním měniči | .doc | 49 | x | x | ||||
20. | Měření na rotačním měniči | .xls | 24 | x | x | ||||
21. | Měření na ss motoru | .doc | 46 | x | x | ||||
22. | Měření na ss motoru | .xls | 17 | x | x | ||||
23. | Měření na starteru s výsuv.past. | .doc | 69 | x | x | ||||
24. | Měření na termistoru a termočlánku | .doc | 43 | x | x | ||||
25. | Měření na termistoru a termočlánku | .xls | 27 | x | – | ||||
26. | Měření na usměrňovačích | .doc | 292 | x | x | x | |||
27. | Měření periodických signálů | .doc | 164 | x | x | x | |||
28. | Měření periodických signálů | .xls | 25 | x | x | – | |||
29. | Měření převodu transformátoru | .doc | 98 | x | x | ||||
30. | Měření převodu transformátoru | .xls | 17 | x | x | ||||
31. | Měření R,L,C multimetry a můstky | .doc | 38 | x | x | ||||
32. | Měření R,L,C multimetry a můstky | .xls | 22 | x | x | ||||
33. | Měření VA charakteristiky stab. diody | .doc | 101 | x | x | ||||
34. | Měření VA charakteristiky žárovky | .doc | 52 | x | |||||
35. | Měření VA charakteristiky žárovky | .xls | 19 | x | |||||
36. | Měření vnitřního odporu akumulátoru | .doc | 45 | x | |||||
37. | Měření výkonu a účiníku st proudu | .doc | 76 | x | |||||
38. | Operační zesilovač jako zesilovač | .doc | 173 | x | x | x | |||
39. | Ověření funkce logického obvodu NAND | .doc | 90 | x | x | x | |||
40. | Ověření Kirchhoffových zákonů | .doc | 51 | x | |||||
41. | Ověření Ohmova zákona | .doc | 55 | x | |||||
42. | Ověření Ohmova zákona | .xls | 18 | x | |||||
43. | OZ jako invertující zesilovač | .doc | 132 | x | x | x | |||
44. | OZ jako neinvertující zesilovač | .doc | 107 | x | x | x | |||
45. | R, C a L v obvodu st proudu | .doc | 80 | x | x | ||||
46. | RC oscilátor | .doc | 136 | x | x | ||||
47. | Regulovaná soustava | .doc | 77 | x | x | x | |||
48. | Regulovaná soustava | .xls | 21 | x | x | – | |||
49. | Řazení galvanických článků | .doc | 53 | x | |||||
50. | Seriové a paralelní řazení kondenzátorů | .doc | 56 | x | |||||
51. | Seriové a paralelní řazení rezistorů | .doc | 52 | x | |||||
52. | Sestavení zadané logické funkce | .doc | 46 | x | x | x | |||
53. | Seznámení s měřením odporů | .doc | 51 | x | |||||
54. | Sledování průběhu jiskry zapalování | .doc | 218 | x | x | x | |||
55. | Tranzistor jako spínač fotorezistorem | .doc | 93 | x | x | ||||
56. | Tranzistorový nf zesilovač | .doc | 46 | x | x | ||||
57. | Tranzistorový regulátor alternátoru | .doc | 97 | x | x | x | |||
58. | Tyristorový spínač | .doc | 58 | x | x | ||||
59. | Vlastní a vzájemná indukčnost | .doc | 60 | x | x | x | |||
60. | Základní vlastnosti tranzistoru | .doc | 74 | x | x | x | |||
61. | Zapojení přerušovače směrovek | .doc | 67 | x | x | x | |||
62. | Závislost odporu vodiče na délce | .doc | 48 | x | x | ||||
63. | Rozložení elektrického pole v kapalině | .doc | 35 | x | x |
Aktualizováno: 3.12.2004
Autor: Administrator
Tisková zpráva
Příloha č. 5: Tisková zpráva pilotního projektu | ||
(Tisková zpráva bude zveřejněna) | ||
Číslo rozhodnutí |
Ev. č.: 255P2004 Č. j. : 23900/SM/2004 |
|
Poskytovatel |
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Kraj Královéhradecký |
|
Program | Pilotní projekty SIPVZ č.j. 28948/2003-56 | |
Okruh | Implementace ICT do výuky na středních školách | |
Název projektu |
Metodika názorné výuky elektrotechniky a elektroniky v autooborech s využitím PC |
|
Název školy |
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338 |
|
Adresa školy |
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338 |
|
e-mail, web | sekretariat@sosasou-vocelova.cz, www.sosasou-vocelova.cz | |
Ředitel školy | Ing. Vladislav Košťál | |
Poskytnutá dotace | 398 627,- Kč | |
Anotace pilotního projektu (max. 10 řádek) | ||
V rámci programu Implementace výukového softwaru na středních školách byl v roce 2004 realizován na SOŠ a SOU Vocelova Hradec Králové pilotní projekt s názvem „Metodika názorné výuky elektrotechniky a elektroniky v autooborech s využitím PC„. Přinesl škole moderní vybavení elektrotechnické laboratoře potřebnou výpočetní technikou i softwarem pro zpracování naměřených hodnot, technické i obrazové dokumentace, jednoduchými univerzálními přípravky vlastní výroby pro laboratorní cvičení i ročníkové práce ve všech předmětech svázaných s elektrotechnikou a autoelektronikou a softwarem pro automobilovou diagnostiku. Práci zjednodušují přípravky a šablony protokolů z měření. Teoretická výuka s využitím výpočetní techniky je zajímavější a aktuálnější a směruje žáky k používání špičkového softwarového vybavení pro diagnostiku automobilů, měření, kreslení apod. Teorie je ověřována formou měření v praxi a zvyšuje se provázanost s odborným výcvikem. Systém je možné dále rozšiřovat.
|
||
Tisková zpráva | ||
Na škole SOŠ a SOU Vocelova Hradec Králové byl v průběhu roku 2004 zpracován a realizován v rámci programu Implementace výukového softwaru na středních školách pilotní projekt s názvem „Metodika názorné výuky elektrotechniky a elektroniky v autooborech s využitím PC“. Elektrotechnická laboratoř v naší škole (pět pracovišť pro deset žáků) je po realizaci projektu vybavena pěti počítači s odpovídajícím softwarem, osciloskopickými doplňky, scannerem, tiskárnou, souborem měřicích přípravků a programů s příslušnými nově vytvořenými šablonami laboratorních protokolů. Všechny počítače jsou propojeny mezi sebou a do sítě školy. Všechna pracoviště jsou vybavena pro názornou výuku a měření v základech elektrotechniky, elektroniky a digitální techniky. Univerzálnost přípravků umožnila minimalizovat jejich počet a doplnit teoretickou výuku názorným měřením. Laboratorní cvičení jsou podložena souborem téměř sedmdesáti šablon měřicích protokolů, které vesměs obsahují podrobný pracovní postup, způsob zpracování a vyhodnocení výsledků. Vyučující je vybaven notebookem a dataprojektorem, což umožňuje kvalitní přípravu na hodinu a spoří čas při výkladu. Současně může prezentovat aktuální technické novinky a výukové programy výrobců automobilů. Notebook umožňuje žákům využívat speciální programy pro diagnostiku automobilů. Software umožňuje žákům zpracování měřicích protokolů z laboratorních cvičení formou tabulek a grafů, čímž se procvičují ve využívání výpočetní techniky v praxi. Síťové propojení počítačů v laboratoři s učebnami pro výuku výpočetní techniky dovoluje pozdější dopracování dokumentace. Dále umožňuje vypracování ročníkových prací, kde využívají software na úpravu obrazové a fotografické dokumentace programů pro návrh elektrického schéma zapojení, simulace funkce obvodu a návrh plošného spoje. Podařilo se provázat teorii s praktickým měřením a s odborným výcvikem. Přípravky, hardwarové a softwarové vybavení a šablony protokolů výrazně zrychlily, zefektivnily a zvýšily názornost výuky, a to bez nutnosti nákupu drahých profesionálních stavebnic. Je tak otevřena cesta k dalšímu odbornému růstu nejen žáků, ale i pedagogů, protože je nutí ve smyslu trendů současné doby naučit se smysluplně ovládat moderní výpočetní techniku a využívat nové metody pedagogické práce. Systém je možno dále rozšiřovat a v návaznosti na vývoj techniky modernizovat dalšími přípravky a šablonami. Na internetových stránkách naší školy je uveden seznam šablon protokolů laboratorních cvičení a seznam doporučeného vybavení jedné laboratoře.
|
||
Datum: | 25. 1. 2005 | |
Jméno a podpis ředitele a otisk razítka |
Ing. Vladislav Košťál, ředitel školy
……………………………………………… |
|
Hodnotící zpráva
Příloha č. 4: Hodnotící zpráva pilotního projektu | ||||
Číslo rozhodnutí |
Ev. č.: 255P2004 Č. j. : 23900/SM/2004 |
|||
Název pilotního projektu |
Metodika názorné výuky elektrotechniky a elektroniky v autooborech s využitím PC |
|||
Název školského zařízení |
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338 |
|||
Adresa školy |
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338, 500 02 Hradec Králové |
|||
Ředitel školy | Ing. Vladislav Košťál | |||
Název ověřujícího školského zařízení |
Centrum odborné přípravy technické (dále jen COPT) | |||
Adresa ověřující školy |
Centrum odborné přípravy technické Nábělkova 539, 767 01 Kroměříž |
|||
Ředitel ověřující školy |
Ing. Miroslav Školoudík | |||
1. Kvantitativní údaje | ||||
Celkové náklady pilotního projektu |
569 467,- Kč | |||
Poskytnutá dotace celkem |
398 627,- Kč | tj. % | 70 % | |
Čerpáno | 570 151,81 Kč (z toho 684,81 Kč z ostatních zdrojů školy) | |||
z dotace celkem | 398 627,- Kč | |||
Další kvantitativní údaje podle charakteru pilotního projektu | ||||
2. Věcné vyhodnocení pilotního projektu | ||||
Vyhodnocení kvantitativní: Elektrotechnická laboratoř v naší škole (pět pracovišť pro deset žáků) je po realizaci projektu vybavena pěti počítači s odpovídajícím softwarem, osciloskopickými doplňky, scannerem, tiskárnou, souborem měřicích přípravků a programů s příslušnými nově vytvořenými šablonami laboratorních protokolů. Všechny počítače jsou propojeny mezi sebou a do sítě školy. Všechna pracoviště jsou vybavena pro názornou výuku a měření v základech elektrotechniky, elektroniky a digitální techniky. Univerzálnost přípravků umožnila minimalizovat jejich počet a doplnit teoretickou výuku názorným měřením. Laboratorní cvičení jsou podložena souborem dnes již téměř sedmdesáti šablon měřicích protokolů, které vesměs obsahují podrobný pracovní postup, způsob zpracování a vyhodnocení výsledků. Počet potřebných přípravků pro výuku základů elektrotechniky, elektroniky a číslicové techniky byl optimalizován tak, aby při jejich minimálním počtu byl obsažen celý rozsah probírané tématiky a příprava na vlastní měření zkrácena na minimum. Jednu úlohu tak lze |
||||
většinou realizovat s přípravou i vyhodnocením během jedné vyučovací hodiny. Vyučující je vybaven notebookem a dataprojektorem, což umožňuje kvalitní přípravu na hodinu a spoří čas při výkladu. Současně může prezentovat aktuální technické novinky a výukové programy výrobců automobilů. Notebook umožňuje žákům využívat speciální programy pro diagnostiku automobilů, jako VAG COM (pro koncern VW), HD 25 (jednokanálový osciloskop a simulace průběhů pro školy) a HD 26 (PCB doplněk k HD 25) pro měření na vozidlech. Projekt byl ověřen při výuce Elektrotechniky, Elektroniky a Elektrických měření u oborů Autoelektrikář, Elektrikář, Autoelektronik a Silniční doprava ve všech ročnících. Jedná se celkem asi o 200 žáků, kteří přišli s navrženou metodikou výuky do kontaktu.
Vyhodnocení kvalitativní: Systém připravených jednotných šablon měřicích protokolů zásadně urychluje přípravu učitele na labor. cvičení a seznámení žáků s problematikou úlohy a s postupem měření. Ukázalo se jako výhodné předat žákům šablonu protokolu o jednu vyučovací hodinu dříve, aby se mohli dopředu připravit. Předtištěné tabulky pak urychlují zápis naměřených hodnot. Velkou výhodou je vybavení každého z pěti pracovišť vlastním počítačem. V něm žák vyhledá příslušný protokol eventuelně tabulku v programu Excel, do které přímo vkládá naměřené hodnoty a připravený program okamžitě dopočítává požadované hodnoty a vykresluje grafickou závislost. Výsledek lze vytisknout a spolu s vyplněným protokolem po zhodnocení vyučujícím pak slouží žákovi jako učební pomůcka k probíranému tématu. Software umožňuje žákům procvičovat se ve využívání výpočetní techniky v praxi. Síťové propojení počítačů v laboratoři s učebnami pro výuku výpočetní techniky dovoluje pozdější dopracování dokumentace. Dále umožňuje vypracování ročníkových prací, kde využívají software na úpravu obrazové a fotografické dokumentace (COREL). Tvorba technické dokumentace je podstatně usnadněna využitím programů od firmy ELVO Plzeň pro návrh elektrického schéma zapojení (Splan), simulace funkce obvodu (Simulace) a návrh plošného spoje (Sprint), eventuelně ProfiCAD (pro elektrotechniku). Speciální programy pro diagnostiku automobilů (osciloskop s multimetrem a simulace průběhů) kvalitativně změnily diagnostiku a měření na vozidlech. Rovněž měření s využitím osciloskopického doplňku počítače umožňují záznam a tisk sledovaných průběhů. Rychlý výsledek a využití výpočetní techniky zásadně přispívá k atraktivnosti laboratorních cvičení, zapamatování probírané tématiky. Došlo k zásadnímu zefektivnění a zvýšení názornosti výuky, a to bez nutnosti nákupu drahých profesionálních stavebnic. Přípravky a šablony lze navíc přizpůsobit konkrétním tématickým plánům jednotlivých vyučovacích předmětů. Je tak otevřena cesta k dalšímu odbornému růstu nejen žáků, ale i pedagogů, protože je nutí ve smyslu trendů současné doby naučit se smysluplně ovládat moderní výpočetní techniku,špičkové softwarové vybavení a využívat nové metody pedagogické práce, což je zvláště důležité při diagnostice dnešních automobilů, která je bez využití moderního softwaru a přenosného počítače nemyslitelná. Podobné ověření s pozitivním výsledkem bylo provedeno na partnerské škole COPT Kroměříž, ovšem v menším rozsahu vzhledem k omezenému vybavení výpočetní technikou. Vyhodnocení je obsaženo v samostatné zprávě. |
||||
Datum: | ||||
Jméno a podpis ředitelů škol a otisk razítka |
Ing. Vladislav Košťál Ing. Miroslav Školoudík
…………………………………………………………… |
|||