Název projektu č. 0900P2005:
Výukový software pro automobilní obory SŠ
Název dotačního programu: Projekty SIPVZ
Rozsah: působnost regionální
Cílová skupina: žáci a studenti
Okruh: C – využití ICT na středních avyšších odborných školách
Téma: 1.1 – vytvoření výukového obsahunebo výukového materiálu
Cílem bylovytvoření názorných výukových materiálů pro teoretickou výuku i odborný výcvik,praktická měření a kontrolu činnosti elektroniky motoru, tedy zavedení systémunázorné výuky elektronického řídícího systému zážehového motoru s využitímvýpočetní techniky a specializovaného softwaru. Dále vytvoření základníhovybavení nového pracoviště přípravky a měřicí technikou a výroba nové učebnípomůcky pro výuku elektronických systémů vozidla. Pro každé měření byly vytvořitmetodické návody a protokoly s hypertextovými odkazy na teoretický výklad akontrolními otázkami pro žáka. Systém završit souborem testových otázek propočítačový program „Interaktivní výuka“ a zařadit jako plánovitousoučástí výuky v naší škole.
Profesní příprava odborníků pro automobilní průmysl za současné elektronizacecelého odvětví si vyžaduje potřebu změn v profesní přípravě středoškolskypřipravených absolventů. Protože dosud nebyl v ČR k dispozici vhodný výukovýsoftware pro měření na elektronickém systému řízení motoru, pokusili jsme seřešit tuto situaci vytvořením programového systému, který v plné šíři postihujeinovace v automobilovém motoru.
Nejmodernější zavedené technologie a výrobky nenímožné vyučovat jinak, než s využitím nejmodernější techniky. Žáci se musínaučit používat všechny moderní nástroje výpočetní techniky v praxi. Docházítak k přizpůsobování osnov nejen současnému vývoji v konstrukci vozidel, ale imožnostem diagnostické a měřicí techniky.
Pro výuku je nutno připravit specializovanou učebnu – laboratoř, vybavenou plněfunkčním motorem, měřicí a diagnostickou technikou – v našem případěnotebookem, příslušným softwarem pro diagnostiku snímačů, akčních členů ařídící elektroniky, dataprojektorem pro kolektivní výuku, scannerem, tiskárnou,souborem specielních měřicích přípravků a programů s příslušnými šablonamilaboratorních protokolů.
Notebookem a dataprojektorem musí být vybaven i vyučující v teoreticképřípravě.
Pro teoretickou přípravu dále bude sloužit digitálně zpracovaná teoretickáčást, na kterou budou navádět hypertextové odkazy v měřicích protokolech. Kověřování znalostí vypracovat soubor otázek pro testovací program „Interaktivnívýuka“.
a) Vybavení specializované laboratoře, bez kterého výuku nelze provádět:
– přípravek – funkční elektronicky řízený motor Fabia 1,4 MPI 50 kW
– přípravek – měřící box
– počítačová sestava (věž, monitor, klávesnice, myš) – 3x,
– zasíťování počítačů v laboratoři a do sítě školy,
– notebook pro měření na motoru,
– potřebné základní softwarové vybavení:
– MS Windows XP
– MS Office XP
– AVG 7
– speciální software s příslušnými sondami:
– VIVID Workshop –informační databáze vozidel – osazení čidly a akčními členy a
jejichparametry. (Vyhledávání dat k jednotlivým vozidlům před vlastním měřením.)
– HD 26 PCD, HD 34, HD 201 – měřicí a simulačnísada určená pro školy
– VAG-Pro – pro čtení a přepisování pamětiEEPROM řídicích jednotek
– SW doplněk – dvoukanálový osciloskop
– speciální přístroje pro měření a kontrolu:
– MITYVAC – ruční podtlakový a tlakový testervhodný pro spolupráci s HD25.
Umožňujesimulaci tlakových a podtlakových podmínek v motoru, kontrolu tlakových
snímačů.
– Průmyslový endoskop – pro prohlíženínepřístupných prostorů ve vozidle.
Vyhledáváníkomponentů v nedostupných místech
– L50 Lambdatester -jednoduchý přístroj k rychlému otestování správné funkčnosti
lambda-sondy.Užití: kontrola funkce emisního systému vozidla.
– pro celé pracoviště jeden scanner, jedna tiskárna, dataprojektor,plátno
– příslušné šablony laboratorních protokolů v počít. souboru
– počítačový soubor s teoretickou částí
b) Zpracována metodika:
– nutnost názorného teoretického výkladu funkce snímacích a akčních členů ajejich začlenění do systému,
– vypracovány soubory názorných metodických návodů a protokolů k měření shypertextovými odkazy na teoretický výklad, zobrazením umístění kontrolovanýchprvků a měřicích míst na motoru a podle možností doplněny vlastními příkladyzaznamenaných průběhů signálů, kde v závěru žák musí zodpovědět kontrolníotázky,
– vypracován soubor otázek do testovacího programu „Interaktivní výuka“, kterýje využíván též v počítačové učebně s možností vyhodnocení výsledků celéhokolektivu,
b) Potřebná výbava vyučujícího pro teoretickou výuku:
– notebook s příslušným softwarem (viz výše) a soubory,
– dataprojektor, promítací plátno
Protokol o měření je pro žáka nejen zadáním praktického úkolu a výkazem oprovedeném měření, ale též metodickým návodem a názornou učební pomůckou a provyučujícího zpětnou vazbou o pochopení ověřované látky.
– vybudováno specializované měřicí a diagnosticképracoviště, vybavené přípravky – funkčním motorem Fabia 1,4, měřícím boxem,notebookem, dataprojektorem a diagnostikou (softwarem).
– zpracovány návody na měření s hypertextovýmiodkazy na vysvětlující texty – viz „Elektronický systém SIMOS 3PA“
– zpracovány zkušební testy
Naše dlouhodobé zkušenosti a výsledky mohou býtvyužity i v ostatních školách podobného zaměření – SOU, SOŠ, ISŠ, COP, VOŠ.
Elektronický systém řízení motoru SIMOS 3 PA
(Škoda Fabia 1,4 MPI – 50kW, motorcode ATZ, r.v. 1999-2000)
(1,4 MPI – 50KW, motorcode AQW, AME,r.v. 2001-2007)
|
|