Erasmus+ 2022 – aktivity žáků i učitelů

Všechny aktivity za rok 2022 byly financovány z projektu Erasmus+ z prostředků EU.

Stínování Španělsko Córdoba

V rámci programu Erasmus jsme s kolegy v termínu 7. – 11. 11. 2022 navštívili školu v Cordobě, kde jsme měli možnost seznámit se s odlišným systémem vyučování a přístupu ke studentům. Zaznamenali jsme několik zásadních rozdílů, které by mohly být inspirací i pro naši školu.

Jedním z hlavních rozdílů byl jiný režim přestávek, který umožňuje studentům lépe se soustředit a efektivněji využívat čas. Studenti se věnují širší škále oborů, což jim poskytuje pevný základ ve všeobecném vzdělání. Poslední dva roky studia se pak zaměřují na obor, který je jim nejbližší a ve kterém chtějí pokračovat, což podporuje jejich specializaci a odborný růst.

Tento pobyt byl skvělou zkušeností, přinesl mnoho zajímavých postřehů a inovativních nápadů, které by se daly uplatnit i v našich podmínkách. Viděli jsme například různé metody interaktivního vyučování, které by mohly zvýšit zapojení studentů a zlepšit jejich výsledky.

Celkově jsme si z Erasmu v Cordobě odnesli cenné poznatky a inspiraci, které nám mohou pomoci v dalším rozvoji naší školy. Těšíme se, že některé z těchto inovací budeme moci brzy zavést i u nás.

Zpracoval Bc. Marián Báchor

Krátkodobá stáž Španělsko Malaga

Naše škola organizovala ve šk. roce 2022/23 pro vybrané žáky 2.-4. ročníků praxi u zahraničních firem, konkrétně ve španělské Malaze.

Stáž probíhala 14 dní, od 21. 11. do 2. 12. 2022 a účastnilo se jí celkem 14 žáků se zájmem o obor a schopností domluvit se anglicky. Zastoupeny byly jak učební obory Mechanik opravář motorových vozidel (23-68-H/01), Autoelektrikář (26-57-H/01) a Autolakýrník (23-61-H/01), tak maturitní obory Autotronik (39-41-L/01) a Dopravní prostředky (23-45-M/01). Prostředky na tuto cennou zkušenost jsme získali z projektu Erasmus+.

Hlavním cílem projektu bylo zlepšení odborné úrovně žáků, získání většího přehledu a chápání technických souvislostí v oboru, poznání spojené s výkonem odborných technických prací a ověření si znalostí a dovedností při realizaci samostatného odborného projektu a při prezentaci jeho výsledků.

Komunikačním a výukovým jazykem v projektu byla angličtina. Došlo k posílení jak receptivních, tak produktivních řečových dovedností nejen v běžném životě, ale také v odborné terminologii. Realizací praxí v zahraničí žáci získali přehled o způsobu práce v oboru v zahraniční firmě a zvýšili svou konkurenceschopnost jakožto absolventů na evropském pracovním trhu. Dalším cílem projektu bylo pozvednout informovanost žáků o pracovním uplatnění v zemích EU obecně a zajistit šíření těchto informací.

Zpracovala Mgr. Adéla Holendová

Krátkodobá stáž Slovensko Žilina

V termínu 20.-31. 3. 2023 se 12 žáků oboru Provoz a ekonomika dopravy ze tří různých ročníků zúčastnilo krátkodobé stáže na Stredná odborná škola dopravná v Žilině.

Žáci se účastnili běžné odborné výuky, prokázali dosažené znalosti a navázali kontakty s ostatními žáky. Také se seznámili s chodem různých společností v dopravě, komunikovali se zaměstnanci dopravní společnosti a využívali své znalosti v praxi. Dokázali zpětně porovnat úroveň znalostí svých a slovenských žáků. Během praxe komunikovali se zaměstnanci, pracovali s dokumenty v dopravě, projevovali samostatnost, orientovali se v prostoru a mapách.

Kromě teoretického vyučování a praxe se zúčastnili i několika exkurzí. Navštívili například Muzeum dopravy Rajecké Teplice, Žilinskou univerzitu v Žilině nebo firmu GS1 Žilina.

Zpracovala Mgr. Adéla Holendová

Stínování Slovensko Žilina

V termínu 20.-24. 3. 2023 se účastnila Mgr. Milada Ulrichová, Dis. stínování na Stredná odborná škola dopravná v Žilině. Jejími vyučovacími předměty jsou ekonomika, účetnictví, logistika a praktická cvičení.

V průběhu stínování měla možnost porovnat styl výuky v ČR a SR a získat tak nové podněty pro zatraktivnění výuky. Dále získala kontakty na odborné učitele, se kterými se podělili o zkušenosti a různé triky. Také se seznámila se zadáním praktických zkoušek na škole, konzultovala jejich odbornost a obtížnost a průběh samotné zkoušky.

O týden později, tedy v termínu 27.-31. 3. 2023 se stínování účastnila Mgr. Dana Lambertová. Jejími vyučovacími předměty jsou matematika a informační a komunikační technologie.

Během stínování konzultovala s kolegy řešení různých typů příkladů, jaký je přístup k výuce ze strany vyučujícího a žáků a také rozdílnost požadavků učitele v ČR a SR. Zjistila rozdílnosti výuky matematiky a IKT na Slovensku, rozšířila si možnosti výuky těchto předmětů, posoudila množství učiva, získala podněty a podklady do výuky a navázala kontakty.

Zpracovala Mgr. Adéla Holendová

Dlouhodobá stáž Španělsko Córdoba

V termínu 12. 6. – 9. 9. 2023 se dva žáci 4. ročníku účastnili dlouhodobé stáže v Córdobě.

Žák studující obor Provoz a ekonomika dopravy (37-41-M/01) si během stáže mohl především vyzkoušet organizaci nakládky, vykládky a fixaci zboží. Mezi jeho pracovní činnosti patřilo mimo jiné:

  • vybírání správné přepravní jednotky a kontejnerů a sledování oběhu dopravních prostředků,
  • vyplňování přepravní dokumentace s důrazem na schopnost vyplnit nákladní list CMR a organizování přepravy v souladu se sociálními a ekologickými předpisy,
  • pomáhání s přepravou nákladu jednotlivcům a firmám a příprava nákladu podle stanovených tarifů, celních a pojistných předpisů,
  • využívání moderních technologií a informačních systémů při identifikaci zboží, aktivní diskuse o vzniklých problémech a komunikace se zákazníky,
  • seznámení se s konstrukcí nákladních automobilů, testování funkčnosti a pevnosti upínacích pásů a vytváření přepravní jednotky pro vnitrostátní přepravu.

Žák studující obor Dopravní prostředky (23-45-M/01) pracoval ve společnosti Citroën Córdoba a poskytoval opravy vozidel (výměna oleje, vzduchu, kabinového filtru, brzdových kotoučů a destiček, rozvodových řemenů, motorů). Mezi jeho pracovní činnosti patřilo mimo jiné:

  • provedení diagnostiky chladicího systému na vybraném automobilu,
  • identifikování alespoň tři nejčastějších úniků chladicí kapaliny,
  • doplnění chladicí kapaliny na předváděném vozidle,
  • změření hladiny oleje pomocí měrky,
  • vypuštění oleje z vozidla a jeho doplnění,
  • provedení výměny motoru,
  • změření opotřebení brzdových destiček a kotoučů, doporučení správného řešení,
  • provedení výměny brzdových destiček,
  • kontrola hladiny brzdové kapaliny a správné usazení brzdových kotoučů.

Zpracovala Mgr. Adéla Holendová

Kurz Malta

Jazykového kurzu Erasmus + jsem se zúčastnil v červenci 2023. Kurz probíhal v jazykové škole EC Malta.

K ubytování jsem využil sdílený apartmán pro tři osoby, který mi byl poskytnut od jazykové školy ve čtvrti San Julian.

Díky tomuto projektu jsem si hlavně mohl vyzkoušet, v jakém rozsahu dokážu využít své jazykové schopnosti. Domluvit se v oblasti cestování, v restauraci, domluvit se se spolubydlícími, ve škole a v dalších situacích, kdy se člověk musí spolehnout pouze sám na sebe.

Dokázal jsem porozumět pokynům vyučujícího při hodinách a domluvit se se spolužáky z kurzu při plnění zadání v rámci výuky.

Zpracoval Bc. Petr Hebek

Kurzy Irsko

Do školy v Dublinu jsem chodila od 28.8. do 8.9.2023, byla to škola School EC Dublin, LA Touche House, 1 Grove Road, Rathmines, Dublin 6.

Bylo to tam takové rodinné, někdo studoval 2 týdny, někdo 6 týdnů, někdo půl roku, každé pondělí byla jiná náplň tříd.

S kurzem jsem byla maximálně spokojená.

Milí vysoce profesionální učitelé, činnost střídala činnost, ani minutu se člověk nenudil. Dostali jsme spoustu různých materiálů. hodně jsme mluvili.

Každý den byly 3 lekce po hodině a půl. Jedna byla čistě gramatická (ale i tu mluvnici jsme se učili zábavnou formou), druhá na rozvíjení slovní zásoby a třetí na mluvení – my studenti o své zemi, učitelé o nejznámějších místech světa, o nejznámějších lidech světa, událostech. Dozvěděla jsem se toho strašně moc.

Zpracovala Mgr. Radmila Nováčková

Po příletu jsem byl ubytován na internátu. Od pondělí do pátku jsem absolvoval výuku kurzu a v odpoledních hodinách jsem měl navíc zaplacené hodiny s rodilým mluvčím. O víkendu jsem v sobotu navštívil festival jídla na poloostrově HOWTH. Kvůli silnému dešti jsem v neděli pouze prozkoumal centrum Dublinu. Druhý týden probíhal stejně jako první. Po večerech jsem poznával centrum města a okolí ubytování. A o víkendu jsem se vrátil nazpět do vlasti.

Na jazykovém kurzu v Dublinu jsem se zlepšil v následujících dovednostech:

  1. Konverzace: Praktické cvičení mluveného projevu v reálných situacích mi pomohlo zlepšit schopnost komunikovat s rodilými mluvčími.
  2. Gramatika: Získal jsem pevný základ v gramatických pravidlech a naučil se je správně používat v různých kontextech.
  3. Čtení a porozumění textu: Zlepšil jsem schopnosti rychle číst a porozumět psanému textu v angličtině.
  4. Psaní: Naučil jsem se psát správněji a srozumitelněji v angličtině, a to jak formální, tak neformální texty.
  5. Poslech: Zlepšení poslechových dovedností a porozumění anglickému jazyku prostřednictvím nejen různých audio nahrávek a videí, ale především díky rodilým mluvčím.
  6. Slovní zásoba: Zvýšil jsem si počet aktivně používaných slovíček v angličtině.

Zpracoval Ing. Karel Filip PhD.