Všechny aktivity za rok 2022 byly financovány z projektu Erasmus+ z prostředků EU.
Stínování Španělsko Córdoba
V rámci programu Erasmus jsme s kolegy v termínu 7. – 11. 11. 2022 navštívili školu v Cordobě, kde jsme měli možnost seznámit se s odlišným systémem vyučování a přístupu ke studentům. Zaznamenali jsme několik zásadních rozdílů, které by mohly být inspirací i pro naši školu.
Jedním z hlavních rozdílů byl jiný režim přestávek, který umožňuje studentům lépe se soustředit a efektivněji využívat čas. Studenti se věnují širší škále oborů, což jim poskytuje pevný základ ve všeobecném vzdělání. Poslední dva roky studia se pak zaměřují na obor, který je jim nejbližší a ve kterém chtějí pokračovat, což podporuje jejich specializaci a odborný růst.
Tento pobyt byl skvělou zkušeností, přinesl mnoho zajímavých postřehů a inovativních nápadů, které by se daly uplatnit i v našich podmínkách. Viděli jsme například různé metody interaktivního vyučování, které by mohly zvýšit zapojení studentů a zlepšit jejich výsledky.
Celkově jsme si z Erasmu v Cordobě odnesli cenné poznatky a inspiraci, které nám mohou pomoci v dalším rozvoji naší školy. Těšíme se, že některé z těchto inovací budeme moci brzy zavést i u nás.
Zpracoval Bc. Marián Báchor
Krátkodobá stáž Španělsko Malaga
Naše škola organizovala ve šk. roce 2022/23 pro vybrané žáky 2.-4. ročníků praxi u zahraničních firem, konkrétně ve španělské Malaze.
Stáž probíhala 14 dní, od 21. 11. do 2. 12. 2022 a účastnilo se jí celkem 14 žáků se zájmem o obor a schopností domluvit se anglicky. Zastoupeny byly jak učební obory Mechanik opravář motorových vozidel (23-68-H/01), Autoelektrikář (26-57-H/01) a Autolakýrník (23-61-H/01), tak maturitní obory Autotronik (39-41-L/01) a Dopravní prostředky (23-45-M/01). Prostředky na tuto cennou zkušenost jsme získali z projektu Erasmus+.
Hlavním cílem projektu bylo zlepšení odborné úrovně žáků, získání většího přehledu a chápání technických souvislostí v oboru, poznání spojené s výkonem odborných technických prací a ověření si znalostí a dovedností při realizaci samostatného odborného projektu a při prezentaci jeho výsledků.
Komunikačním a výukovým jazykem v projektu byla angličtina. Došlo k posílení jak receptivních, tak produktivních řečových dovedností nejen v běžném životě, ale také v odborné terminologii. Realizací praxí v zahraničí žáci získali přehled o způsobu práce v oboru v zahraniční firmě a zvýšili svou konkurenceschopnost jakožto absolventů na evropském pracovním trhu. Dalším cílem projektu bylo pozvednout informovanost žáků o pracovním uplatnění v zemích EU obecně a zajistit šíření těchto informací.
Zpracovala Mgr. Adéla Holendová
Krátkodobá stáž Slovensko Žilina
V termínu 20.-31. 3. 2023 se 12 žáků oboru Provoz a ekonomika dopravy ze tří různých ročníků zúčastnilo krátkodobé stáže na Stredná odborná škola dopravná v Žilině.
Žáci se účastnili běžné odborné výuky, prokázali dosažené znalosti a navázali kontakty s ostatními žáky. Také se seznámili s chodem různých společností v dopravě, komunikovali se zaměstnanci dopravní společnosti a využívali své znalosti v praxi. Dokázali zpětně porovnat úroveň znalostí svých a slovenských žáků. Během praxe komunikovali se zaměstnanci, pracovali s dokumenty v dopravě, projevovali samostatnost, orientovali se v prostoru a mapách.
Kromě teoretického vyučování a praxe se zúčastnili i několika exkurzí. Navštívili například Muzeum dopravy Rajecké Teplice, Žilinskou univerzitu v Žilině nebo firmu GS1 Žilina.
Zpracovala Mgr. Adéla Holendová
Stínování Slovensko Žilina
V termínu 20.-24. 3. 2023 se účastnila Mgr. Milada Ulrichová, Dis. stínování na Stredná odborná škola dopravná v Žilině. Jejími vyučovacími předměty jsou ekonomika, účetnictví, logistika a praktická cvičení.
V průběhu stínování měla možnost porovnat styl výuky v ČR a SR a získat tak nové podněty pro zatraktivnění výuky. Dále získala kontakty na odborné učitele, se kterými se podělili o zkušenosti a různé triky. Také se seznámila se zadáním praktických zkoušek na škole, konzultovala jejich odbornost a obtížnost a průběh samotné zkoušky.
O týden později, tedy v termínu 27.-31. 3. 2023 se stínování účastnila Mgr. Dana Lambertová. Jejími vyučovacími předměty jsou matematika a informační a komunikační technologie.
Během stínování konzultovala s kolegy řešení různých typů příkladů, jaký je přístup k výuce ze strany vyučujícího a žáků a také rozdílnost požadavků učitele v ČR a SR. Zjistila rozdílnosti výuky matematiky a IKT na Slovensku, rozšířila si možnosti výuky těchto předmětů, posoudila množství učiva, získala podněty a podklady do výuky a navázala kontakty.
Zpracovala Mgr. Adéla Holendová
Dlouhodobá stáž Španělsko Córdoba
V termínu 12. 6. – 9. 9. 2023 se dva žáci 4. ročníku účastnili dlouhodobé stáže v Córdobě.
Žák studující obor Provoz a ekonomika dopravy (37-41-M/01) si během stáže mohl především vyzkoušet organizaci nakládky, vykládky a fixaci zboží. Mezi jeho pracovní činnosti patřilo mimo jiné:
Žák studující obor Dopravní prostředky (23-45-M/01) pracoval ve společnosti Citroën Córdoba a poskytoval opravy vozidel (výměna oleje, vzduchu, kabinového filtru, brzdových kotoučů a destiček, rozvodových řemenů, motorů). Mezi jeho pracovní činnosti patřilo mimo jiné:
Zpracovala Mgr. Adéla Holendová
Kurz Malta
Jazykového kurzu Erasmus + jsem se zúčastnil v červenci 2023. Kurz probíhal v jazykové škole EC Malta.
K ubytování jsem využil sdílený apartmán pro tři osoby, který mi byl poskytnut od jazykové školy ve čtvrti San Julian.
Díky tomuto projektu jsem si hlavně mohl vyzkoušet, v jakém rozsahu dokážu využít své jazykové schopnosti. Domluvit se v oblasti cestování, v restauraci, domluvit se se spolubydlícími, ve škole a v dalších situacích, kdy se člověk musí spolehnout pouze sám na sebe.
Dokázal jsem porozumět pokynům vyučujícího při hodinách a domluvit se se spolužáky z kurzu při plnění zadání v rámci výuky.
Zpracoval Bc. Petr Hebek
Kurzy Irsko
Do školy v Dublinu jsem chodila od 28.8. do 8.9.2023, byla to škola School EC Dublin, LA Touche House, 1 Grove Road, Rathmines, Dublin 6.
Bylo to tam takové rodinné, někdo studoval 2 týdny, někdo 6 týdnů, někdo půl roku, každé pondělí byla jiná náplň tříd.
S kurzem jsem byla maximálně spokojená.
Milí vysoce profesionální učitelé, činnost střídala činnost, ani minutu se člověk nenudil. Dostali jsme spoustu různých materiálů. hodně jsme mluvili.
Každý den byly 3 lekce po hodině a půl. Jedna byla čistě gramatická (ale i tu mluvnici jsme se učili zábavnou formou), druhá na rozvíjení slovní zásoby a třetí na mluvení – my studenti o své zemi, učitelé o nejznámějších místech světa, o nejznámějších lidech světa, událostech. Dozvěděla jsem se toho strašně moc.
Zpracovala Mgr. Radmila Nováčková
Po příletu jsem byl ubytován na internátu. Od pondělí do pátku jsem absolvoval výuku kurzu a v odpoledních hodinách jsem měl navíc zaplacené hodiny s rodilým mluvčím. O víkendu jsem v sobotu navštívil festival jídla na poloostrově HOWTH. Kvůli silnému dešti jsem v neděli pouze prozkoumal centrum Dublinu. Druhý týden probíhal stejně jako první. Po večerech jsem poznával centrum města a okolí ubytování. A o víkendu jsem se vrátil nazpět do vlasti.
Na jazykovém kurzu v Dublinu jsem se zlepšil v následujících dovednostech:
Zpracoval Ing. Karel Filip PhD.